Wist je dat…

Steeds meer oplichters bellen namens de banken, meestal met een verhaal over fraude met je rekening. Volgens cijfers van het CBS is er in 2021 voor 261 miljoen euro gestolen door criminelen die zich als een betrouwbare instantie voordoen (bron CBS). De meest voorkomende vorm is criminelen die namens de bank bellen. In totaal werd op deze manier 94 miljoen euro gestolen van slachtoffers.

Oplichters bellen ook namens Microsoft, de politie of de Belastingdienst. Ze willen je laten schrikken, zodat je in paniek geld overmaakt. Dat kan zijn voor het verhelpen van een virus op je computer of omdat je zogenaamd verdachte bent in een zaak of een rekening niet hebt betaald.

De ‘bank’…

Maartje (66 jaar) uit Bos en Lommer werd door een medewerker van haar bank opgebeld dat er iets mis was met haar bankrekening. Ze gaf haar pincode door en een medewerker kwam haar bankpas ophalen om die door een nieuwe te vervangen. Ze kreeg direct een onbehaaglijk gevoel en belde haar dochter op.

Op dat moment was er al meer dan drieduizend euro van haar rekening verdwenen. De oplichter kocht voor 1.500 euro spullen met haar pas in een elektronicazaak. Daarna ging hij naar een geldautomaat en een supermarkt om nog meer geld van haar rekening te stelen.

De ‘helpdesk’…

Veel mensen zijn ook al gebeld door een zogenoemde helpdesk. Iemand doet zich dan voor als een medewerker van bijvoorbeeld Microsoft en probeert op die manier toegang te krijgen tot je computer en uiteindelijk je geld.

In deze video wordt helpdesk fraude uitgelegd:

Geld ‘veiligstellen’…

Ank van Heeringen werd gebeld dat een crimineel geld van haar rekening probeerde af te halen. Ze schrok enorm. De vrouw aan de telefoon vertelde haar dat ze zo snel mogelijk haar geld moest veiligstellen door het naar een veilige rekening over te maken. Het ging om 50.000 euro. Dat raakte ze kwijt aan de criminelen.

In deze video vertelt ze haar verhaal:

Meer ervaringsverhalen

Bekijk dit filmpje hoe een vrouw 80.000 euro kwijtraakte:

Leren van hun ervaringen…

#1. Is het mogelijk dat een bank je vraagt om een programma te installeren op je computer in verband met fraude-onderzoek?

Antwoord B is juist

Banken installeren nooit dat soort programma’s op je computer. Bij fraude kunnen ze je rekening sowieso blokkeren.

#2. Kan een bank je bellen dat je pinpas vervangen moet worden?

Antwoord B is juist

Banken bellen nooit over de vervangingen van pinpassen. Ze vragen ook nooit om oude passen terug te sturen. Alle banken sturen brieven.

#3. Komt het voor dat een medewerker van een helpdesk je ongevraagd opbelt voor ondersteuning?

Antwoord B is juist

In de regel zal een helpdesk van een bedrijf je nooit bellen. Alleen als je zelf een probleem met je computer bij hen hebt gemeld. Hang gelijk op bij een onverwacht telefoontje van een ‘helpdesk’.

Afronden

Resultaten

-

Bedankt voor het meedoen. Als je heel geschrokken bent, dan kun je altijd nog terug naar de typmachine ;). Maar er is goed nieuws: je bent nu veel wijzer geworden en kun je zowel uzelf als de organisatie veel beter beschermen dan voorheen.

Bedankt voor het meedoen. Als je heel geschrokken bent, dan kun je altijd nog terug naar de typmachine ;). Maar er is goed nieuws: je bent nu veel wijzer geworden en kun je zowel uzelf als de organisatie veel beter beschermen dan voorheen.

De rode vlaggen

  • Banken en andere financiële instellingen vragen nooit om persoonlijke gegevens. Ook niet aan de telefoon.
  • Banken vragen nooit om je pinpas op te sturen of mee te geven aan een medewerker die langskomt.
  • Het is niet verstandig om een spaarrekening waar veel geld op staat aan je betaalrekening te koppelen. Vraag bij je bank hoe je de spaarrekening online kunt loskoppelen.
  • Er zijn een aantal banken die niet toestaan dat je je spaarrekening loskoppelt van het internetbankieren. In dat geval is het verstandig om bij een andere bank een extra spaarrekening te openen.
  • Banken vragen nooit via mail, telefoon of sms om geld over te maken, ook niet naar een veilige rekening.
  • Kluisrekeningen bestaan niet. Dit is een term die oplichters gebruiken om slachtoffers te overtuigen dat ze hun geld veilig moeten stellen, op een kluisrekening.

Tips om jezelf te beschermen

  • Als je je betaalpas hebt meegegeven aan een oplichter, blokkeer die meteen. Ook als je twijfelt.
  • Geef nooit je beveiligingscodes door.
  • Log nooit in op internetbankieren via een link die ‘de bank’ stuurt.
  • Download nooit programma’s waarmee een medewerker kan meekijken op je computer.
  • Verwijder het programma dat de oplichters hebben toegestuurd van je computer.
  • Als je gebeld wordt en je twijfelt, gewoon ophangen! Je kunt zelf terugbellen. Google het juiste nummer.
  • Kijktip: “Hoe Gerrit Flim 82.000 euro kwijtraakte”,  EenVandaag
  • Luistertip: “Het was mijn spaargeld” – Helpdeskfraude, ART19

Wat te doen bij oplichting?

  • Als je financiële gegevens hebt doorgegeven, bel meteen je bank. Voor België: bel Card Stop op 078 170 170 en neem ook zo snel mogelijk contact op met je bank.
  • Doe aangifte en geef alle gegevens die je hebt aan de politie. Ook bij een mislukte poging.
  • Er zijn manieren om je geld terug te krijgen. Als slachtoffer heb je het recht om naam en adres van de dader op te vragen bij je bank. Met deze gegevens kun je incassobureau LAVG inschakelen. Dat biedt een dienst aan waarbij slachtoffers vooraf niets hoeven betalen. De gemaakte kosten worden verhaald op de dader.
  • Ook SODA (ServiceOrganisatie Directe Aansprakelijkstelling) helpt slachtoffers gratis om de geleden schade op de dader te verhalen.